MARKETING

مفهوم مارکتینگ در ژئومارکتینگ؟!

مارکتینگ چیست؟

بسیاری از مردم بر این تصور هستند که بازاریابی (Marketing)، به معنای فروش محصول یا خدمات به هر روش ممکن است و در واقع در کشور ما به اشتباه مفهوم بازاریابی جای خود را به ویزیتورینگ داده است. شاید برای بعضی افراد عجیب باشد اگر بدانند که فروش تنها بخش کوچکی از عملیات بازاریابی‌ است. چنان‌چه اگر کل فرآیند بازاریابی را به کوه یخی تشبیه کنیم، فروش  و تبلیغات فقط بخش کوچکی از عملیات بازاریابی‌ست و حتی مهم‌‌ترین بخش آن هم نیست ولی در واقع همان بخشی از کوه یخی است که ما می‌‌بینیم و از این رو معمولاً فرایند اصلی بازاریابی نادیده گرفته می‌‌شود که دلیل عمده‌‌ی آن هم از بی‌‌اطلاعی و یا بی‌‌اعتنایی مدیران نسبت به این مساله می باشد.

Awesome Features

zimaGeoMarketing

“وقتی که محصول خوبی ارائه می‌دهید، آن وقت بازاریابی به آموزش ختم می‌شود. اینکه ما به صورتی موثر در مورد یک محصول خوب به مردم آموزش دهیم، باعث به وجود آمدن انگیزه‌ای خواهد شد، که برای حرکت آن‌‌ها لازم است.”

تعاریف بازاریابی

تعاریف بسیار متنوعی از بازاریابی ارایه شده که به تشریح چند مورد از آن‌‌ها می‌‌پردازیم.
تعریف اتحادیه جهانی بازاریابی امریکا (American Marketing Association یا AMA):
“بازاریابی، فعالیت و همچنین مجموعۀ فرآیند‌هایی است که در راستای ساخت، انتقال، تحویل و مبادله آن حاوی پیشنهادهایی باشد که ارزشی برای مشتری، ارباب رجوع، همکاران و در کل، جامعه، ایجاد می‌‌کند.”
این تعریف از مارکتینگ تعریفی جامع و کامل و با رویکردی منطقی تمام بخش‌های بازاریابی، از جمله توسعه محصول، روابط عمومی، قیمت‌گذاری و دیگر جوانب استراتژیک بازاریابی را در بر می‌گیرد.
جی بائر (Jay Baer)
“منظور از بازاریابی، آن پیام‌ها و فعالیت‌هایی است که باعث به وجود آمدن پیام‌ها یا فعالیت‌های دیگری می‌شوند.”
رجیس مک‌کِنا (Regis McKenna)
رجیس مک­کنا بازاریابی است که بسیاری از ایده‌هایی را به دنیا معرفی کرده است که اکنون این ایده­ها در حوزه فن‌آوری و بازاریابی جزء موضوعات معمول و شناخته شده به شمار می‌آید
پیتر دراکر (Peter Druker)
“بازاریابی نه تنها مبحثی بسیار گسترده‌تر از فروش است، که اصلاً به یک فعالیت مشخص محدود نمی‌شود و تمام بخش‌های یک تجارت را در بر می‌گیرد.
فیلیپ کاتلر(Philip Kotler)
“بازاریابی یک فرآیند اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروه‌ها، چیزی که می‌خواهند و نیاز دارند را با تولید و مبادله محصولات و ارزش با دیگران، بدست می‌آورند.”
جی‌‌کنراد لوینسون (Jay Conrad Levinson)
“بازاریابی هر نوع تعاملی است که تجارت شما، با هر کسی داشته باشد، که حتی ممکن است بخشی از تجارت شما هم نباشد. بازاریابی شکل جذاب شده‌‌ی حقیقت است.
جان جانتش (john jantsch)
“بازاریابی یعنی کسی را که نیاز به دانستن دارد، به خود علاقه‌مند کرده و اعتماد او را بدست آورید.”

در خلاصه بحث اینکه:

در تعاریفی که از بزرگان بازاریابی ذکر کردیم به چند کلمه‌‌ی کلیدی بر‌‌می‌‌خوریم از جمله کلماتی مانند مشتری، نیاز، رفع نیاز و . . . که کسب‌‌و‌‌کار‌‌ها در رویکردشان به بازار باید به این کلمات کلیدی توجه بیشتری نشان دهند.
با جمع بندی این تعاریف به سه رکن بازاریابی می‌‌رسیم:
بازارشناسی (شناخت نیاز‌‌های مشتریان و بازار)
بازارسازی (جذب و نگهداری و نفوذ در بازار)
بازارداری (حفظ سهم از بازار با رویکرد توجه به مشتریان)
امروزه بازاریابی جزیی جدانشدنی از تلاش برای بقای هر کسب‌‌و‌‌کار است و در این راه روش‌‌هایی هماهنگ با روحیات و افکار خریداران پدید می‌‌آید. عدم وجود نگاه تخصصی به بازار و علم بازاریابی سال‌‌هاست که دغدغه فعلان تخصصی این حوزه می‌‌باشد. متاسفانه ورود کلید‌‌واژه بازاریابی به ایران در شرایطی اتفاق افتاد که زیرساخت‌‌های مناسب آن در کشور ایجاد نشده بود. در حالی که جای خالی فعالان تخصصی این حوزه در بازار احساس می‌‌شود، فرایند‌‌های بازاریابی بیشتر سمت‌‌وسوی تبلیغات به‌‌خود گرفته و بازاریابی در تبلیغات و ویزیتورینگ خلاصه می‌‌شود، درحالی که ما در گروه زیما ژئومارکتینگ بر این اعتقاد هستیم که فرایند مارکتینگ بسیار گسترده‌‌تر و پیچیده‌‌تر از تبلیغات و فروش است. در واقع “بازاریابی همه چیز است”. ما، در گروه زیما، هر فعالیتی از جمله انتفاعی و یا غیر انتفاعی، که منجر به خلق ارزش برای شخص یا گروهی شود را مارکتینگ می‌‌دانیم.
همچنین در شرایط فعلی بازار ایران و نوسانات موجود و همچنین شرایط خاص حاکم‌‌ بر بازار، نیاز شرکت‌‌ها به بهینه کردن هزینه‌‌ها و نیز بالا بردن توان رقابتی خود به همراه افزایش سودآوری امری اجتناب‌‌ناپذیر است. در این میان جای خالی مارکتینگ تخصصی احساس می‌‌شود. به‌‌همین منظور در گروه زیما برآن شدیم تا با ایجاد بستری مناسب و علمی و با کمک تخصص‌‌های روز دنیا به این نیاز پاسخ مناسبی بدهیم. گروه زیما ژئومارکتینگ با شناخت متقابل نسبت‌‌ به کسب‌‌و‌‌کار‌‌ها و مشتریان و همچنین محل‌‌های تلاقی این دو عنصر حیاتی در بازار، روش‌‌های نوینی در جهت ارتقاء موقعیت فعلی کسب‌‌و‌‌کارها و تبدیل روش‌‌های سنتی و سلیقه‌‌ای به مد‌‌ل‌‌های علمی، مدرن و منطقی و با استفاده از علوم روز دنیا به کسب‌‌و‌‌کار‌‌ها ارائه می‌‌دهد. امیدواریم این تلاش به ارتقای عمومی ساز‌‌و‌‌کار بازار منجر شود.